torsdag den 4. juli 2013

Key lime pie cupcakes

Sommer, citrus og  syrlighed 
En af mine ynglings amerikanske desserter er key lime pie. En anden af mine ynglings amerikanske desserter er cupcakes. I går fik jeg lyst til begge dele. Løsningen blev en kærlig sammen-smeltning. Den er ikke allergivenlig og opskriften kræver lidt tålmodighed da denne lille sag kræver lidt ekstra forberedelse, men den er det hele værd.
Piecrust 
25 gram smør 
5 digestive kiks 
25 gram sukker 
kiks smuldres og æltes sammen med smør og sukker


Cupcakedej
150 gram smør 
150 gram sukker 
3 æg 
1 dl kærnemælk
skal og saft af en lime 
200 gram mel 
2 tsk bagepulver
et nip salt 

Frosting 
1/2 portion swiss meringue buttercream 
1/2 pakke frisk ost  
saft fra 1/2 lime 
tilsæt evt lidt flormelis efter smag og konsistens
alternativt 
150 gram smør 
250 gram flormelis
1 tsk glykosesirup
175 gram frisk ost

Key lime pie fyld (den her portion giver en dobbelt mængde) 
4 æggeblommer 
fint revet skal fra 1 lime
1 dåse kondenseret sødet mælk
saft fra 4-5 limefrugter
(evt. 2 spsk Maizena majsstivelse)
rør fyldet sammen og bag derefter fyldet i cupcakes forme, gerne dem af silikone, da det således er nemt at få fyldet fri. Det skal bages i ca 25 min. ved 180 grader, afkøl i køleskab i 2 timer. 
Alternativt kan det laves som en kagecreme, ved at man varmer alle ingredienserne i en tykbundet gryde i 5 min og giver det et opkog med 2 spsk maizena majs stivelse. 
Bag i mellemtiden cupcakesne således at du placerer piecrusten i bunden af dine cupcake papirs forme og hælder dejen oven på denne. Bages ved 180 grader i ca 15-20 min. 
Afkøl cupcakesne og fjern enten kernen af kagen med en æblekernehusfjerner eller blot sprøjt den imellemtiden afkølede key lime pie fyld i cupcakesne, ved hjælp af en lang tyl, således at du får en kerne med fyld i kagen. 
Sprøjt derefter din frosting på kagerne og pynt efter smag.


































Jeg har valgt at pynte med noget indfarvet sukker i grøn og gul. 
Indfarvet sukker laves ved at tilsætte noget rørsukker en smule frugtfarve og brede det ud på bagepapir. Giv det få min. i ovnen på omkring 110 grader, således at sukkeret bliver tørt og let bagt. Køl af ved at hælde det i en skål og lad det hvile i 10 min. Herefter har du indfarvet sukker, der kan bruges som pynt. 









1 kommentar:

  1. 1xbet korean betting tips and tricks
    1xbet korean betting kadangpintar tips and tricks | 1xbet korean betting tips and tricks | 1xbet korean betting 바카라 사이트 tips and tricks | 1xbet korean betting tips and tricks | 1xbet korean 1xbet betting tips

    SvarSlet