mandag den 15. juli 2013

Borgkage og glat glasur

Anskaffede mig for nyligt en ny castle cake mold i silikone, den lyserøde fik jeg af nogle veninder fra nogle måneder siden. Her er et billede af dem. 



Den her weekenden skulle de så stå prøven. Min mand havde spurgt om jeg ikke ville lave en kage, da hans rollespilsforening holder sommerlejr den her uge. Så jeg gik i køkkenet og fuld af forventning gik jeg i gang med at bage. 
Valgte at vaske begge silikone forme godt forinden og spraye dem med bageolie. Det virkede ubeklageligt til min store lettelse, og kagerne kom helt uproblematisk ud af formene. Det er et godt fif at fylde formene næsten op til kanten. Jeg var lidt usikker på hvor meget dej der skulle i. 
Så fyldte den sorte lidt for lidt op, dette kunne dog redes ved simpelthen at fylde ekstra på 10 min før kagen var færdig bagt. Således at det lille ekstra lag blev bagt med de sidste 10 min.
Valgte derefter at betrække borgdelene med en glat chokolade glasur, da de er for detaljerede til at en betrækning med fondant ville være en god idé. 
Den her kage krævede at jeg skulle tænke i nye løsningsbaner. Og her blev det den glatte glasur der blev min redning. 
Derfor deler jeg lige opskriften på den. 

Ingredienser: 
 2 spsk kako 
60 gram smør
1 dl mælk 
100 gram fint hakket mørk chokolade, eller chokolade knapper.

Hak chokoladen. Rør kakaoen ud i en lille smule af mælken. Giv mælk, sukker og smør et opkog. Tag gryden fra varmen og tilsæt den hakkede chokolade. Lad den stå i 5 minutter. Rør glasuren sammen. Glasuren bliver smørbar, når den er afkølet. Men den løber godt ud, mens den endnu er lunken, derfor var den perfekt til det her projekt. Den var så nem at arbejde med. Fandt opskriften på den glatte glasur på http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php?id=20578

Her er et par billeder af det færdige produkt. 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar