tirsdag den 2. juli 2013

Peach Pie


Blev som mange andre sikkert også blev det inspireret af søndagens finale i "Den store bagedyst" og derfor stod den på tærtebagning, da jeg i dag var nede på den café hvor jeg arbejder frivilligt. 
Da butikkerne jo endeligt bugner af modne ferskner besluttede jeg mig for at kaste mig over en amerikansk klassikker, peach pie'en. 

Dej

315 gram hvedemel 
30 gram sukker 
1 tsk salt
250 gram koldt smør i små tern. 
1 dl koldt vand  

Bland dejen jeg kørte den kort i en røremaskine og samlede den uden at ælte den for meget, da den ellers bliver kompakt og mister sin sprødhed. 
Man kan vælge at tilsætte et æg i opskriften, gøres det reducer da det kolde vand til 1 spsk. 
Lad dejen hvile i 30 min. i køleskabet. Rør dejen ud, beklæd tærtefadet med 2/3 dele af dejen, gem 1/3 del af dejen til låget. Prik huller i dejen. Forbag tærtedejen i 7 min. ved 175 grader. 


frugtfyld 

8 modne flåede ferskner, lav et lille krydssnit i bunden af frugten, kog den i kogende vand i 4-5 min. skyl under koldt vand, således at skinnet frigøres fra frugten. Skær frugten i halve. 


fyld

saft fra en halv citron 
50 gram sukker 
50 gram brun farin 
et nip salt
et nip kanel 
et nip revet muskatnød 
2 spsk vaniljesukker
2 spsk majsstivelse

Rør fyldet sammen.
Når tærtedejen er forbagt, tag da tærten ud af ovnen. Læg de halve ferskner på den forbagte dej, hæld fyldet over hver fersken. Væv et låg ( eller snyd og læg først de vandrette strimler, derefter de lodrette )
pensles med en smule mælk.
Bages ved 170 grader i ca. 25-35 min. til tærten er gylden og fyldet er smeltet og har samlet sig og er blevet mere fast. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar