torsdag den 1. august 2013

R2D2 og "den du ved nok"

Min dejlige ven Bjarke har fødselsdag i dag og i den anledning
har jeg lavet en R2D2 kage til ham

Den består af "den du ved nok" med den karakteristiske glasur og en traditionel chokolade kage, jeg brugte en opskrift fra alletiders kogebog ganget med en halv ekstra så i stedet for 4 æg så 6 osv.
HER
Men vil nok næste gang lave den med den chokoladekage opskrift jeg tidligere har delt  HER

Glasuren ændrede jeg en lille smule, ved at vælge at bruge smør frem for margarine, det er en smags og økonomi sag, men jeg foretrækker smør. Derudover tilsatte jeg to store spsk kokos olie.




Så opskriften kom til at lyde som følgende:
250 gram usaltet smør
375 gram flormelis
3 spsk kakao med top
300 gram kokos mel
3 spsk vaniliesukker uden top
2 spsk kokos olie
1/2 kop kaffe

Smelt smør og kokosolie i en gryde og rør alle ingredienserne sammen. Jeg lod det derefter køle natten over sammen med kagen. 
Dagen efter skar jeg kagen op og fyldte den med en ring af mokkasmørcreme for at holde glasur på plads og smurte derefter kagen op med med resten af mokka smørcremen. Jeg har bruget en swiss meringue buttercream tilsat 2 tsk instant kaffe rørt op i en sjat kogende vand. Opskriften på den er at finde her på bloggen HER

Opsmøring er en hel videnskab i sig selv. Der findes gode videoer på youtube. Jeg valgte at give kagen et tykt lag smørcreme, fordelt med en metal spartel og derefter lade den køle i et kvarters tid. Efter afkøling skrabedede jeg laget lige og påførte endnu et lag om jeg kølede og gentog proceduren. 
I mellemtiden udrullede jeg min Norbak sukkerdej / marcipan blandning og skar detaljer til kagen ud. 
Derefter handler det om at holde tungen lige i munden og påsætte sukkerdejs marcipanen. Jeg valgte at gøre det i to omgangen. En på kagens kuppel, lagt henover og ført ned under kuplen. Selve kagen betræk jeg rundt om frem for ned over. Man kunne sikkert med fordel have påført den ned over kagen. Men da R2D2 alligevel skulle have "arme" som dækkede samlingen, valgte jeg at gøre det på den måde. Armene er lavet med lagkagebunde og mokkacreme, det ligeledes er blevet udsat for en opsmøring og derefter betrukket med sukkerdejs marcipan og sat fast med et afklippet grillspyd, stukket halvt ind i kagen og halvt ind i "armene". 
























Jeg fik derudover mulighed for at afprøve min nye halvkugle silikone form La Bomba fra Lurch, et tysk produkt, der er legende let at arbejde med. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar