søndag den 30. juni 2013

Rabarber cupcakes traditionelle og allergivenlige

Rabarber amok


Fik forleden en opskrift af en gammel højskole veninde på rabarber cupcakes og det passede perfekt med at køleskabet var fyldt op med rabarber fra min svigerfars have. 
Derfor kastede jeg mig her til aften ud i at lave rabarber sirup og bage cupcakes.


Den originale opskrift 24 stk: 
200 gram smør 
200 gram sukker 
3 æg 
175g hvedemel 
2 tsk bagepulver 
100 gram groftrevet marcipan 200 gram rabarber.

Pisk smør og sukker luftigt, tilsæt æggene et ad gangen. Bland mel og bagepulver og rør det i dejen. Tilsæt marcipan og rabarber. Bages i muffinsforme i ca. 20 min. ved 180grader.

Jeg har modificeret den til en allergivenlig variant da jeg ikke så godt tåler gluten.
  
Den allergivenlig opskrift på dem der er gluten og laktosefri 24 stk: 
150 gram fri margarine
2 spsk kokos olie 
200 gram rørsukker 
100 gram Doves Farm Gluten og hvedefri White self-raising flour blend
50 gram Super fruit Almond flour (kan erstattes med blendede mandler)
4 æg
1/2 tsk natron
1/2 tsk bagepulver
100 gram groft revet ren rå marcipan
200 gram rabarber

evt rabarberkompot til at fylde i midten  

Pisk margarine og sukker luftigt, tilsæt æggene et ad gangen. Bland mel, mandelmel og bagepulver og rør det i dejen. Tilsæt marcipan og rabarber. Bages i muffinsforme i ca 20 min. ved 180 grader. Køl kagerne og sprøjt derefter kompot i midten af dem med en lang smal tyl og pynt med ønsket frosting, jeg har valgt at lave en two tones rose, med en buttercream med hvid chokolade og chai, og en med et strejf af tørrede kirsebær og hindbær, for at give et syrligt islæt til chaiens sødme.


















Doves farm har jeg fået af min veninde Lise, der forhandler det på http://www.sanselig.dk/shop og mandelmelen har jeg købt i helsekosten på nørrebrogade.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar