onsdag den 2. oktober 2013

Banankage med chokomousse

Lavede forleden en banankage til en venindes søns fødselsdag. Drengen er helt vildt med my singing monsters, så jeg kom på dobbelt arbejde. 
1 kendte ikke til det computerspil, som kagen skulle designes efter. 
2 har aldrig før bagt en banankage.
Heldigvis og længe leve internettet blev det ingen hindring. Så jeg vil her dele den opskrift jeg brugte på banankage og de små forandringer jeg selvfølgelig lavede, ved ikke om det er blever tydeligt endnu, men jeg er dårlig til bare at følge opskriften ;) 

my singing monsters temakage 



Banankage 

3 æg 150 gram sukker2 spsk vaniljesukker 125 gram hvedemel1 tsk bagepulver0,5 tsk natron100 gram blød smør 2 bananer moset ned i dejen 0,5 tsk salt 50 gram hakket chokolade i dejen 

Fremgangsmåde 

Pisk æg og sukker til en luftig æggesnaps, tilsæt vaniljesukker og salt og rør derefter smør i massen og så mel. tilsæt afslutningsvis de mosede bananer og bagepulver og natron og drys den hakkede chokolade i. 
bagetid ca. 50 min ved 175 grader

Chokolademousse 

100 g mørk chokolade, mindst 55 % jeg valgte at bruge en belgisk chokolade 2 bægre pasteuriserede æggeblommer 50 g sukker 2 spsk god kakao250 ml piskefløde100 gram smør

Fremgangsmåde 

Hak chokoladen fint og smelt den over vandbad, eller i microbølgeovn,ved små blast af fuld varme i 15 sekunder af gangen og rør mellem hver blast. Pisk æggeblommerne, sammen med sukker til en hvid luftig æggesnaps og hæld forsigtigt den smeltede chokolade i, pisk blandingen op sammen med den bløde smør og stil til side. Pisk fløden til skum, og vend ⅓ af skummet med chokoladeblandingen. Vend forsigtigt blandingen tilbage i resten af flødeskummen. skær kagen over på midten når den er kølet og fyld kagen med moussen. Stil kagen køleskab i 4 timer. 

Denne kage er lavet med en dobbelt portion dej og en dobbelt portion mousse




  

1 kommentar: