onsdag den 2. oktober 2013

barbie prinsesse kagen

Det her er en helt særlig kategori inden for kagedekoration, jeg fik endelig mulighed for at lege med dette format, da en vens datter havde fødselsdag. Jeg har valgt at linke til youtube, da denne kage disciplin  kræver en del forklaring :) 
Der er rigtig mange forskellige videoer der forklare hvordan man laver denne kagetype. Jeg har valgt en  der arbejder med fondant da den prinsessekage jeg har lavet er lavet med fondant. Det er muligt at lave kagen med buttercream også. 
se her videoklip

Jeg lavede en vaniljekage med en jordbærsylt/ hvidchokolade creme fremfor at fylde hele kagen med buttercream. 









Vaniljekage 

Ingredienser (ingredienserne er pr kage, der skal bruges 4-5 kager )


2 æg 
100 gram sukker 
100 gram blødt smør 
150 gram hvedemel 
1 tsk bagepulver 
0,5 tsk salt 
2 dl sødmælk 
Kornene af 1 vaniljestang (eller 2 tsk. god vaniljesukker)

fremgangsmåde

pisk æg og sukker sammen, pisk derefter smør i massen, tilsæt mel og derefter mælk, rør det sammen, tilsæt derefter bagepulver, natron og salt. Bages i en springform ved 175 grader i ca 40 min. 

Jordbær sylt

Ingredienser

1/2 vaniljestang 
125 gram sukker 

200 gram friske jordbær hvis muligt, i vinterhalvåret må frosne gå an
saft fra 1 lime

Fremgangsmåde 


kogt frugt og sukker og vanilje sammen med saften af en lime og blend massen.  Afkøles herefter i køleskab i nogle timer. 


hvid chokoladecreme 



Ingredienser

1/2 liter piskefløde 
200 gram hvid chokolade. 
4 blade husblas

Fremgangsmåde 



Læg husblas i blød i 1/2 liter vand i en halv times tid. 
Hak den hvide chokolade 

Varm derefter piskefløden op til 80 grader. Hæld fløden over den hakkede hvide chokolade, ligesom når du laver ganache. Rør blandningen til den er blank, tilsæt herefter husblassen, du vrider godt for vand. Dæk herefter skålen med den hvide chokolade creme med film, helt ned til overfladen af chokoladen, så der ikke dannes kondens. Cremen afkøles ligesom blåbærsylten til den er helt kold. 
Når den rette konsistens er opnået piskes chokoladen let og luftig, og langsomt tilsættes den kolde blåbær sylt, mens der forsat piskes. Dette bliver til en himmelsk kagecreme. 


Jeg har frostet kagen med en swiss butter meringue cream opskrift her 
Og beklædt den med en fondant fra Norbak her  købt i Frederiksbergkøbmanden. 
Er personligt rigtig glad for denne type fondant.  Ligeledes har jeg lavet pynt med fondant og cutters. jeg har valgt en mellem og en lille efeu cutter og undlod at trykke mønsteret ned i cutteren, på den måde fik jeg et fint mønster til kjolen, der skaber tekstur og liv. Jeg brugte også den lille cutter til at lave en krave på kjolen og en lille stola. Jeg har derudover pyntet kjolen med nogle helt små blomster stukket ud i fondant. Prinsesse kronen er lavet i fondant belagt med spiseligt bladguld. Jeg er fortaler for at man stikker en hel dukke ned i kagen, da barnet på den måde har et stykke legetøj at lege med bagefter. Man kan virke dukken ind i film, inden man stikker den ned i kagen. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar