søndag den 9. juni 2013

Fondant - en tvivlsom affære

Fondant og jeg har et svært forhold til hinanden. 

Der er tale om et ægte had/kærlighedsforhold. Industrielt fremstillet fondant smager sjældent rigtigt godt, men er nemt at arbejde med og hjemmelavet fondant kan drille så inderligt- 
Til det kan jeg kun sige MMF er det bedste bud til dato jeg har prøvet, når det kommer til den hjemmelavede. Marsmellows fondant opskriften varierer lidt alt efter hvilken kageblog man rammer. 

Jeg har haft held med den her opskrift



15 marshmallows ( de store fra Haribo, klippet i mindre stykker)
2 spsk olie med neutral smag, eller en rig olie som hasselnød eller pistacie. 
4 spsk. vand 
ca. 500 gram flormelis (hellere for lidt end for meget)
Tilsæt vaniljeekstrat, aldrig vaniljekorn, da disse sætter spor i fondanten.
Evt 1 spsk. glykosesirup.


Put marshmallows, vand og olie i en skål, sæt skålen i microbølgeovn og varm dem ved fuld varme 30 sekunder af gangen og rør undervejs. Marshmallows'ne skal smeltes.Rør derefter flormelis i lidt efter lidt. Rør rundt med ske eller rør den i en røremaskine, jeg bruger selv min elskede KitchenAid til dette. Bland flormelis i indtil massen er så sej at ske eller dejkroge ikke kan røre mere rundt. Ælt herefter massen på bordet med det sidste flormelis.  Massen skal klister lidt til sidst, når dette er opnået, sættes den på køl gerne natten over. Min erfaring er at denne opskrift kan hjælpes lidt på vej ved at tilsætte en spsk. glykosesirup. Dette giver en større elasticitet, ligesom at det hjælper at tilsætte lidt Crisco shortening, hvis den skulle blive lidt for tør, når man arbejder med den. 


Problemet ved denne fondant synes jeg er elasticiteten eller mangel på samme. Den er udemærket til at lave figurer i, men jeg synes at den er svær at arbejde med som en fondant der kan udrulles. 


Har forleden prøvet kræfter med en opskrift, hvor der bl.a. indgik fløde, smør, glycerin og meringuepulver. Mine forventninger var desværre for store. 

For det første smagte den alt for meget af flormelis efter min smag, selvom jeg tilsatte vanilje ekstrakt.  Og jeg synes ikke at den bevarede den elasticitet opskriften lovede, men jeg har ikke i sinde at give op endnu.  Er stadig på jagt efter den perfekte fondant der også smager godt.   

Og indtil jeg har fundet den rigtige løsning på hjemmelavet fondant tyr jeg uden tvivl og med stor glæde  til Norbaks sukkerdej http://norbakproducts.dk/products/Sukkerdej/ der både smager godt og har en god konsistens. 


Hvis nogen af her derude ligger inde med den perfekte opskrift må i hjertens gerne dele den med mig





Ingen kommentarer:

Send en kommentar