onsdag den 12. juni 2013

Macarons- et kage eventyrs begyndelse

Har frygtløst kastet mig ud i macaronkunstens farverige verden. Og jeg er intet mindre end forelsket.
Det blev langt fra perfekt mit første forsøg, men det blev så godt at jeg godt tør forsætte. Og Alt dette takket være flere forskellige blogs.
Vigtigst af dem er Copenhagencakes.com, her er linket til den opskrift jeg har fulgt. http://copenhagencakes.com/category/macarons-2/

Men i de nervepirrende 13 min. der tager fra man sætter sine macarons ind i ovnen til de er færdige hjalp denne blog mig meget med at forstå processen.

http://www.lofoloco.dk/2012/06/07/macarons/

Jeg valgte at lave mine første macarons med blåbær. Jeg var en tur i torvehallerne og besøge Krydderiet   og købe deres frysetørre blåbærpulver og et smut forbi Specialkøbmanden for at få fingrene i deres ny-importerede franske produkt Scrap Cooking, fra La cuisine creative, der fører en serie af både aroma og farve der er naturlig.


















Fulgte meget nøje Cecilias, fra Copenhagencakes.com, anvisning og lod de små vidundere hvile i de fulde 35 min. Det jeg tror jeg gjorde galt var at der ikke i opskriften stod at man skulle banke bagepladen en gang ned i bordet, den viden fik jeg først, da jeg efterfølgende læste om det lille trick på lofoloco.dk Det lille trick kan være med til at fjerne luftbobler, der ellers kan få overfladen til at krakelere. Så næste gang bankes der i bordet, det lover jeg. 

Derudover er den blog også en god hjælpende hånd i den videnskab der er den perfekte macaron.
http://foodnouveau.com/2011/12/destinations/europe/france/a-macaron-troubleshooting-guide-useful-tips-and-advice-to-master-the-french-delicacy/#making-01-egg-whites-right-look


Her ses de i tørringsprocessen. Forsøgte mig både med en silikonemåtte og på bagepapir. Oplevede ikke den store forskel.
Som man kan se her har de fået lidt mere en kjole, end en fod, men de smager himmelsk og af et første forsøg er jeg forhåbningsfuld

Ingen kommentarer:

Send en kommentar