onsdag den 19. juni 2013

Hammerhaj og popcakes

Jeg fik for nyligt en spændende opgave at lave 20 cakepops til en 9 års fødselsdag, der skulle være allergivenlige. Heldigvis kommer man langt med Louisa Lorangs skønne opskrift på chokoladekage med bønner, hvis man skifter smøret ud med fri margarine.
Har i en tidligere blog delt opskriften http://frkflindts.blogspot.dk/2013/06/jagten-pa-den-gode-chokoladekage.html  
Derudover handler det om at købe en kvali chokolade uden mælk og så gentænke hvordan man betrækker en popcake, når dem der skal nyde den har mælkeallergi og man derfor ikke kan bruge hvid chokolade.
Svaret kom til mig i går, marcipan blandet med Norbaks sukkerdej og simpelthen gribe det an som stod man med en stor kage, der skulle betrækkes med fondant.

Fremgangsmåde 

-Bage en kage 
-Lav en frosting 
-Køl kagen, smulder den i en skål, tilsæt frosting, køl i køleskab 
-Form størrelsen på din popcake, jeg startede med at forme kugler til alle de kager jeg skulle have ud i alt, det var på den måde nemmere at styre størrelsen på kagerne og ensarte dem. 
-Form derefter i den ønskede form, jeg skulle til disse kager bruge noget der mindede om et fiskehoved i formen. Efter dette påsatte jeg hammerhajens karakteristika, ved at påsætte to mindre stykker smuldret kage og endeligt forme dem. 
-Derefter satte jeg kagerne i fryseren i ca. 20 min. Og varmede derefter lidt chokolade op og "limede" på den måde pindende fast. 
-Udover at forme hammerhajen, skal man indfarve marcipanen, dette gjorde jeg ved at tilsætte lidt sort pasta farve og rulle massen ud, på den måde opnåede jeg en organisk farveflade. Jeg lavede ligeledes en hvid masse jeg rullede ud. 
-Derefter udskar jeg marcipanen i passende størrelse og påførte lidt frosting på marcipanen, så den kan klæbe på kagen. Først den grå side af hajen og derefter med et lidt mindre stykke marcipan, den lyse side af hajen. 
-Derudover udstak jeg øjne og mund ved at bruge en rund udstikker i forskellige størrelser, en hjerteformet kage udstikker og en stjerneudstikker. 
-Stjernen udgjorde det for tænderne hvis man skar hver lille tak af stjernen fri. Og hjerteformen kan bruges til at lave munden med, hvis man først udstikker et hjørne af hjertet og rykker udstikkeren lidt ned og udstikker igen. På den måde kan man lave mundens form, og derefter indsætte tænder i munden. 


Her er så en lille illustration af processen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar